De discussie over de brandveiligheid van parkeergarages is opnieuw opgelaaid naar aanleiding van een artikel van NOS Nieuws op 11 januari 2025:
“De brandveiligheid van parkeergarages komt in gevaar als garages niet beter worden ingericht op elektrische auto’s,” waarschuwt het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).
Branden waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn, zijn lastig te bestrijden. In parkeergarages vormt dat een extra risico: de brandweer kan vaak moeilijk bij de brandhaard komen, er komen grote hoeveelheden giftige rook vrij, de brand kan overslaan naar andere voertuigen en zelfs de constructieve veiligheid van de garage kan in het geding komen.
Ook prof. dr. ir. Rob Nijsse, hoogleraar civiele techniek aan de TU Delft, onderstreepte in hetzelfde artikel de ernst van de situatie:
“Brandveiligheidsmaatregelen zoals sprinklerinstallaties werken niet bij brandende elektrische auto’s. Als zo’n auto in brand vliegt, is dat niet te blussen — en al helemaal niet in een parkeergarage.”
Hij noemt de brandveiligheid in parkeergarages “een groot probleem”.
Rookbeheersing: een bewezen oplossing die we negeren
De zorg over de brandveiligheid is terecht, maar de oplossing ligt al jaren binnen handbereik. In vrijwel alle landen om ons heen is de toepassing van rookbeheersings- of rookafvoersystemen in parkeergarages al meer dan dertig jaar verplicht. In Nederland blijft dat echter uit — zelfs bij nieuwbouwprojecten.
Een rookbeheersingssysteem zorgt ervoor dat rook richting-gecontroleerd wordt afgevoerd, waardoor de brandweer veilig en snel kan optreden. Het systeem werkt bovendien uitstekend in combinatie met een vaste blusinstallatie: doordat de blusinstallatie de rooktemperatuur verlaagt, kan de rookafvoer efficiënt en gecontroleerd functioneren.
Voordelen van een rookbeheersingssysteem
Het toepassen van een rookbeheersingssysteem biedt aantoonbare voordelen bij brandincidenten, zeker bij elektrische voertuigen:
- ✅ Veilige inzet van de brandweer: hulpdiensten kunnen sneller en veiliger bij het brandende voertuig komen.
- ✅ Beheersbare rookontwikkeling: schadelijke en giftige rook wordt effectief afgevoerd, waardoor zicht behouden blijft.
- ✅ Beperking van schade: onderdruk in de parkeergarage voorkomt verspreiding van rook naar bovenliggende gebouwen.
- ✅ Snellere controle over de situatie: de kans op uitbreiding of constructieve schade wordt kleiner.
- ✅ Minder maatschappelijke impact: de duur van ontruiming, sluiting en herstelwerkzaamheden wordt beperkt.
Tijd voor beleid in plaats van discussie
De vraag dringt zich op: waarom passen we in Nederland nog steeds geen rookbeheersingssystemen in parkeergarages toe — of stellen we ze niet verplicht?
Het argument dat elektrische voertuigen nieuwe brandrisico’s met zich meebrengen, is niet nieuw. De technieken om die risico’s te beheersen bestaan al decennia. De nadruk zou niet moeten liggen op de vraag of rookbeheersing nodig is, maar waarom deze nog niet standaard onderdeel uitmaakt van ons bouwbesluit en onze normering.
De aangekondigde aanpassing van de NEN 6098 en de integratie van de NPR 6095-1 in deze norm vormen een belangrijke stap vooruit. Maar zolang de toepassing van rookbeheersingssystemen niet verplicht is, blijft de brandveiligheid in Nederlandse parkeergarages afhankelijk van interpretatie — en dat is geen geruststellende gedachte.
💭 Brandveiligheid begint niet bij het blussen van de brand, maar bij het beheersen van de rook.
Bronnen
- NOS Nieuws (11 januari 2025). “Brandveiligheid parkeergarages in het geding door elektrische auto’s.”
- Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
- TU Delft – Prof. dr. ir. Rob Nijsse
- NEN 6098 – Rook- en warmteafvoerinstallaties
- NPR 6095-1 – Rookbeheersing: richtlijnen en toepassing





